Parametry písma

Rod písma (= font, rodina)

  • Kvalitativní rozlišení[2]
  • V jedné mapě stačí malý počet rodů písma[2]
    • titul, podtitul, legenda, tiráž a měřítko se píší stejným rodem písma[5]
      • může být rozlišeno různými řezy[5]
    • maximálně lze použít dva rody, které musí být vzájemně snadnou odlišitelné[5]
  • Používat jednoduché (nedekorativní) a bezpatkové[2]
    • použití patkového jen pro popis přírodních jevů (popis toku)[2]
      • při použití patkového je nutné brát v potaz i dynamiku písma (kontrast mezi tlustými a tenkými částmi linky) [3]
Pro malé velikosti je lepší použít písmo s malou dynamikou – nehrozí při zmenšení vytracení části znaku. Zdroj [3]
  • Aby spolu písmo opticky ladilo, musí mít podobnou střední výšku (viz obrázek) a délky horních a dolních dotahů[3]
  • Písma s větší střední výškou jsou čitelnější v malých velikostech[3]
    • více prostoru v bříškách liter usnadňuje rozlišení podobných písmen “e”, “c” a “o”[3]
    • písmena s velkou střední výškou jsou také méně ovlivněna rozpíjením inkoustu[3]
Porovnávání písem: všechny jsou napsány stejnou velikostí, barevné linky vymezují střední výšku písma Arial. Zdroj [3]
Nahoře: Arial, Arial Narrow, Calibri, Candara, Franklin Gothic Medium.
Uprostřed: Lucida Sans Unicode, Segoe UI,Tahoma, Trebuchet MS, Verdana.
Dole: Cambria, Constantia, Georgia, Palatino Linotype, Times New Roman
Vhodné (vlevo) a nevhodné (vpravo) fonty dle [1]
  • Dát pozor na zpracování písma – především záměnu malé “l”, velké “i” a číslo “1”[3]
    • problém především u kódových názvů
  • Při výběru méně běžného fontu je třeba se ujistit, zdali obsahuje všechny znaky všech abeced, které se na mapě objeví[3]
    • je dobré ověřit i funkčnost vyrovnávání písmen (kerning) s českou diakritikou[3]
Nevyrovnané písmo (nahoře) vs. vyrovnané (dole). U některých fontů dělá problémy vyrovnávání běžných znaků se znaky s českou diakritikou a vznikají nepřirozené mezery. Zdroj [3]

Velikost písma

  • Kvantitativní rozlišení[2]
    • odpovídá významu popisovaného prvku a jeho velikosti[5]
      • malé sídlo malým písmem, velké sídlo větším…
  • Udávána v tiskařských bodech
    • velikost písma omezuje vertikálně velikost řádku včetně dotahů písmen (“ocásků u f, p..”), zadané velikosti tak žádné písmeno nedosáhne[3]
    • různá písma jsou při stejné velikosti různě veliká[3]
  • Nejmenší doporučená velikost písma je 6 nebo 7 bodů[3]
    • při tisku v profesionální tiskárně a mapa je určena pro prohlížení v klidu na stole (např. atlas), mohl by čtenář akceptovat i velikost 5 bodů[3]
  • Pozor na kurzívu při malých velkostech, je méně čitelná než ostatní řezy písma[3]
  • Na jedné mapě by nemělo být použito více než 5 velikostí jednoho rodu písma[5]
    • minimální rozdíl mezi velikostmi písma 2 typografické body (0,8 mm)[5]
      • nutné snadno rozlišit jednotlivé velikosti použitého písma[5]

Řez písma (= tučně x kurzíva)

  • Kvantitativní i kvalitativní rozlišení[2]
    • kvalitativní – například rozlišení typu objektu: město normálně, ostrov kurzívou[2]
    • kvantitativní – například velké sídlo tučně, malé normálně, vesnice kurzívou[2]
  • Používat raději zúžené řezy než písmo digitálně zužovat v GIS[3]
    • zúžený řez písma má navrženou tloušťku svislých i vodorovných čar odpovídající zúžení[3]
    • tečky nad písmeny se zúžením mění na elipsy[3]
Zúžený řez (šedě) vs. písmo zúžené počítačem (modře). Modré písmo má deformovány tahy i diakritiku. Zdroj [3]

Velikost písmen (= VERZÁLKY x Kapitálky)

  • Používat jen zřídka, rychle zaplňují mapu[2]
  • Pro rozlehlé areálové nebo významné bodové objekty[2]
Zdroj [4]

Barva

  • Kvalitativní rozlišení[2]
    • použití dle zásad použití barev
  • Vychází z barvy znaku (ovšem ne nezbytně)[2]
    • princip asociace (vodstvo modře, výškopis hnědě, …)[5]
    • pokud se jedná o popis tematických dat, může popisek stejné barvy jejich váhu podpořit[4]
  • Je třeba brát ohledy na technologii tisku (pro analogovou mapu)[4]
    • popisky černou, šedou a v odstínech azurové (popřípadně purpurové a žluté) lze používat i u velikosti 6 a méně[4]
      • purpurová má omezené využití, žlutá zase zanikne na světlém pozadí – naopak je vhodná, pokud je pozadí tmavé[4]
    • popisky míchaných barev jsou v těchto velikostech náchylné na soutisk, který sníží čitelnost popisu[4]
CMYK tiskárna pro většinu odstínů mícha více barev. Všechny odstíny kromě azurové, černé, žluté a purpurové je tak třeba míchat, což v úzkých liniích a malém písmu vyvolává zdvojení a rozpíjení. Samotnou barvu ale soutisk neovlivní. Zdroj [4]
  • Při volbě barvy popisu je nutné brát ohledy na vzájemný kontrast s podkladem[4]
    • při nízkém kontrastu je možné problém vyřešit zesvětlením jedné barvy a ztmaveném druhé[4]
Tabulka vzájemného kontrastu vybraných barevných kombinací. Hodnoty nad 100 jsou bezpečně použitelné, s klesajícím kontrastem se zřetelnost ztrácí. Zdroj [4]

Podtržení

  • Výjimečné použití[2]
    • používáno pro hlavní města
Příklad užití velikosti a řezu pro informaci o velikosti města (kvantitativní) a podtržení k rozlišení administrativní funkce (kvalitativní) města dle [1]
Podtržení písmen znečitelní dolní dotahy, především při menších velikostech je rozdíl mezi “v” a “y” minimální.[3]

Proklad řádků

  • Řádkování popisků v mapě by mělo být minimální, aby se písmena obou řádků takřka dotýkala[4]
    • pokud je popis prvku na více řádků, při velké mezeře by mohl čtenář pochopit druhý řádek jako popis jiného prvku[4]
  • U souvislého textu doprovodu mapy je lepší volit řádkování větší (120 % velikosti písma), pro text malým písmem ještě vyšší (150 %)[4]

Prostrkání (proložení/rozpal) znaků

  • Čím je písmo větší, tím víc potřebuje zúžit mezery mezi písmeny, naopak drobné písmo se lépe čte se zvětšenými mezerami[4]
    • obecné pravidlo – na mapě umožní zlepšit čitelnost malého textu, aniž by bylo nutné zvětšovat písmo[4]
      • zachovává tak rozdíly mezi různými kategoriemi popisu[4]
    • mezery mezi jednotlivými dvojicemi písmen jsou definovány vyrovnáváním (viz rod písma), úprava prostrkání pouze upravuje velikost těchto mezer[4]
  • Větší proložení písmen je doporučeno pro popis zakřivených linií, například vodních toků[4]
    • zamezí se zhuštění a překryvu písmen[4]
  • Extrémně velké prostrkání lze využít pro roztáhnutí popisu po velké ploše, např. popis horského masivu[4]
Vyšší hodnota prostrkání snižuje slévání písmen ve křivkách. Zdroj [4]

Stínování

  • Pomáhá oddělit text od pozadí
    • vytváří kopii textu, která je vykreslena v zadané vzdálenosti – efekt nadnášení textu nad plochu mapy[4]
  • Snadno může čitelnost textu zhoršit, zvlášť pokud mezi písmem a stínem prosvítá kresba[4]
  • Nejpřirozenější poloha stínu je při osvětlení shora – zleva[4]
Zvýšený kontrast s pozadím pomocí stínování funguje pouze při dodržení správné vzdálenosti efektu od písma. Při velké mezeře dojde naopak ke znečitelnění. Zdroj [4]

Aureola (halo)

  • Pomáhá oddělit text od pozadí
    • vytváří kolem písma obrys v zadané velikosti a barvě – efekt odloučení popisku od okolní kresby (při bílém halo)[4]
  • Velikost aureoly by měla být volena tak, aby nebyla vidět kresba mapy v bříškách písmen nebo v mezerách mezi písmeny ve slově[4]
Pokud je pozadí jednobarevné, je možné použít jeho barvu jako masku. Pokud není, obarvení vnese nejednoznačnost. Zdroj [4]

Neupravené vs. upravené písmo v ArcGis, zdroj [4]

–> Zpět na rozcestník kartografie

Zdroje

[1] Kaňok, Voženílek: Seriál Chyby v mapách. 5 – popis a písmo v mapách. Geobusiness 1/2007 – 12/2008
[2] Lysák, J.: Popis na mapách. Dostupné zde.
[3] Souček: Typografie pro kartografy – část 1. ArcRevue 1/2014. Dostupné zde.
[4] Souček: Typografie pro kartografy – část 2. ArcRevue 2/2014. Dostupné zde.
[5] Voženílek, V., Kaňok, J., a kol.(2011): Metody tematické kartografie – Vizualizace prostorových jevů. Specifické aspekty vyjadřovacích prostředků. Univerzita Palackého v Olomouci, 216s. 9788024427904