Rod písma (= font, rodina)
- Kvalitativní rozlišení[2]
- V jedné mapě stačí malý počet rodů písma[2]
- titul, podtitul, legenda, tiráž a měřítko se píší stejným rodem písma[5]
- může být rozlišeno různými řezy[5]
- maximálně lze použít dva rody, které musí být vzájemně snadnou odlišitelné[5]
- titul, podtitul, legenda, tiráž a měřítko se píší stejným rodem písma[5]
- Používat jednoduché (nedekorativní) a bezpatkové[2]
- použití patkového jen pro popis přírodních jevů (popis toku)[2]
- při použití patkového je nutné brát v potaz i dynamiku písma (kontrast mezi tlustými a tenkými částmi linky) [3]
- použití patkového jen pro popis přírodních jevů (popis toku)[2]

- Aby spolu písmo opticky ladilo, musí mít podobnou střední výšku (viz obrázek) a délky horních a dolních dotahů[3]
- Písma s větší střední výškou jsou čitelnější v malých velikostech[3]
- více prostoru v bříškách liter usnadňuje rozlišení podobných písmen “e”, “c” a “o”[3]
- písmena s velkou střední výškou jsou také méně ovlivněna rozpíjením inkoustu[3]

Nahoře: Arial, Arial Narrow, Calibri, Candara, Franklin Gothic Medium.
Uprostřed: Lucida Sans Unicode, Segoe UI,Tahoma, Trebuchet MS, Verdana.
Dole: Cambria, Constantia, Georgia, Palatino Linotype, Times New Roman

- Dát pozor na zpracování písma – především záměnu malé “l”, velké “i” a číslo “1”[3]
- problém především u kódových názvů
- Při výběru méně běžného fontu je třeba se ujistit, zdali obsahuje všechny znaky všech abeced, které se na mapě objeví[3]
- je dobré ověřit i funkčnost vyrovnávání písmen (kerning) s českou diakritikou[3]

Velikost písma
- Kvantitativní rozlišení[2]
- odpovídá významu popisovaného prvku a jeho velikosti[5]
- malé sídlo malým písmem, velké sídlo větším…
- odpovídá významu popisovaného prvku a jeho velikosti[5]
- Udávána v tiskařských bodech
- velikost písma omezuje vertikálně velikost řádku včetně dotahů písmen (“ocásků u f, p..”), zadané velikosti tak žádné písmeno nedosáhne[3]
- různá písma jsou při stejné velikosti různě veliká[3]
- Nejmenší doporučená velikost písma je 6 nebo 7 bodů[3]
- při tisku v profesionální tiskárně a mapa je určena pro prohlížení v klidu na stole (např. atlas), mohl by čtenář akceptovat i velikost 5 bodů[3]
- Pozor na kurzívu při malých velkostech, je méně čitelná než ostatní řezy písma[3]
- Na jedné mapě by nemělo být použito více než 5 velikostí jednoho rodu písma[5]
- minimální rozdíl mezi velikostmi písma 2 typografické body (0,8 mm)[5]
- nutné snadno rozlišit jednotlivé velikosti použitého písma[5]
- minimální rozdíl mezi velikostmi písma 2 typografické body (0,8 mm)[5]
Řez písma (= tučně x kurzíva)
- Kvantitativní i kvalitativní rozlišení[2]
- kvalitativní – například rozlišení typu objektu: město normálně, ostrov kurzívou[2]
- kvantitativní – například velké sídlo tučně, malé normálně, vesnice kurzívou[2]
- Používat raději zúžené řezy než písmo digitálně zužovat v GIS[3]
- zúžený řez písma má navrženou tloušťku svislých i vodorovných čar odpovídající zúžení[3]
- tečky nad písmeny se zúžením mění na elipsy[3]

Velikost písmen (= VERZÁLKY x Kapitálky)
- Používat jen zřídka, rychle zaplňují mapu[2]
- Pro rozlehlé areálové nebo významné bodové objekty[2]

Barva
- Kvalitativní rozlišení[2]
- použití dle zásad použití barev
- Vychází z barvy znaku (ovšem ne nezbytně)[2]
- princip asociace (vodstvo modře, výškopis hnědě, …)[5]
- pokud se jedná o popis tematických dat, může popisek stejné barvy jejich váhu podpořit[4]
- Je třeba brát ohledy na technologii tisku (pro analogovou mapu)[4]
- popisky černou, šedou a v odstínech azurové (popřípadně purpurové a žluté) lze používat i u velikosti 6 a méně[4]
- purpurová má omezené využití, žlutá zase zanikne na světlém pozadí – naopak je vhodná, pokud je pozadí tmavé[4]
- popisky míchaných barev jsou v těchto velikostech náchylné na soutisk, který sníží čitelnost popisu[4]
- popisky černou, šedou a v odstínech azurové (popřípadně purpurové a žluté) lze používat i u velikosti 6 a méně[4]

- Při volbě barvy popisu je nutné brát ohledy na vzájemný kontrast s podkladem[4]
- při nízkém kontrastu je možné problém vyřešit zesvětlením jedné barvy a ztmaveném druhé[4]

Podtržení
- Výjimečné použití[2]
- používáno pro hlavní města


Proklad řádků
- Řádkování popisků v mapě by mělo být minimální, aby se písmena obou řádků takřka dotýkala[4]
- pokud je popis prvku na více řádků, při velké mezeře by mohl čtenář pochopit druhý řádek jako popis jiného prvku[4]
- U souvislého textu doprovodu mapy je lepší volit řádkování větší (120 % velikosti písma), pro text malým písmem ještě vyšší (150 %)[4]
Prostrkání (proložení/rozpal) znaků
- Čím je písmo větší, tím víc potřebuje zúžit mezery mezi písmeny, naopak drobné písmo se lépe čte se zvětšenými mezerami[4]
- obecné pravidlo – na mapě umožní zlepšit čitelnost malého textu, aniž by bylo nutné zvětšovat písmo[4]
- zachovává tak rozdíly mezi různými kategoriemi popisu[4]
- mezery mezi jednotlivými dvojicemi písmen jsou definovány vyrovnáváním (viz rod písma), úprava prostrkání pouze upravuje velikost těchto mezer[4]
- obecné pravidlo – na mapě umožní zlepšit čitelnost malého textu, aniž by bylo nutné zvětšovat písmo[4]
- Větší proložení písmen je doporučeno pro popis zakřivených linií, například vodních toků[4]
- zamezí se zhuštění a překryvu písmen[4]
- Extrémně velké prostrkání lze využít pro roztáhnutí popisu po velké ploše, např. popis horského masivu[4]

Stínování
- Pomáhá oddělit text od pozadí
- vytváří kopii textu, která je vykreslena v zadané vzdálenosti – efekt nadnášení textu nad plochu mapy[4]
- Snadno může čitelnost textu zhoršit, zvlášť pokud mezi písmem a stínem prosvítá kresba[4]
- Nejpřirozenější poloha stínu je při osvětlení shora – zleva[4]

Aureola (halo)
- Pomáhá oddělit text od pozadí
- vytváří kolem písma obrys v zadané velikosti a barvě – efekt odloučení popisku od okolní kresby (při bílém halo)[4]
- Velikost aureoly by měla být volena tak, aby nebyla vidět kresba mapy v bříškách písmen nebo v mezerách mezi písmeny ve slově[4]


–> Zpět na rozcestník kartografie
Zdroje
[1] Kaňok, Voženílek: Seriál Chyby v mapách. 5 – popis a písmo v mapách. Geobusiness 1/2007 – 12/2008
[2] Lysák, J.: Popis na mapách. Dostupné zde.
[3] Souček: Typografie pro kartografy – část 1. ArcRevue 1/2014. Dostupné zde.
[4] Souček: Typografie pro kartografy – část 2. ArcRevue 2/2014. Dostupné zde.
[5] Voženílek, V., Kaňok, J., a kol.(2011): Metody tematické kartografie – Vizualizace prostorových jevů. Specifické aspekty vyjadřovacích prostředků. Univerzita Palackého v Olomouci, 216s. 9788024427904