Barevné modely

  • Člověk je schopen vidět až 168 mil. barev[1]
    • najednou ovšem rozezná jen zhruba 10 tisíc [1]
    • různá citlivost na různé barvy
  • Barevné modely nejsou schopny zachytit všechny barvy
  • Prostor dosažitelných barev nazýváme Barevný gamut
    • pro různé modely a zařízení je různě velký
    • barvy za hranicí gamutu zobrazuje v sousedním odstínu, který dokáže popsat [1]
      • například základní barva v RGB modelu – červená, jen v modelu CMYK za hranicí gamutu [1]
Průměrný gamut lidského oka, RGB monitoru a CMYK tiskárny
  • Modely slouží pro organizaci barev a vymezení jejich odstínů, které dokážeme vytisknout, vnímat nebo zobrazit na monitoru[1]
    • jde o principy kombinace základních barev, odstínů, jasu a sytosti v počítačové grafice[1]
    • popisují způsob namíchání základních barev aby bylo dosaženo co nejreálnější barvy[1]
  • Prvním modelem byl model CIE 1931
    • ve 2D zobrazoval všechny barvy s plným jasem
  • V současnosti používáme 4 základní modely – RGB, CMYK, HSV, CIE[1]
    • každý se hodí pro jiný typ použití
  • Modely lze dělit podle principu, nakterém jsou založeny[1]
    • modely založené na fyziologii lidského oka
      • CMYK, RGB
    • modely založené na fyzikálním měčení spektrální odrazivosti
      • CIE
    • psychologické a psychofizikální modely
      • HSV (HSB)

CIE 1931

  • Pracuje jen s tónem barvy a sytostí [1]
  • Křivka ve tvaru podkovy[1]
    • všechny barvy spektra od červené po fialovou
      • přirozené barvy
    • na spojnici krajních bodů křivky
      • nepřirozené barvy (nevyskytující se po rozkladu světla hranolem)

RGB

  • Aditivní model
    • kombinuje světla třech základních barev – červené, zelené a modré (RGB)
      • podle tří typů čípků v lidském oku
  • Intenzita každé základní barvy bývá vyjádřena v číselném formátu 0 až 255[1]
    • bílá barva – 255, 255, 255
    • černá – 0, 0, 0
  • Nejčastěji zobrazován jako RGB krychle
    • osa x – červená, osa y – zelená, osa z – modrá
  • Používání v monitorech a projektorech
    • v zařízeních vyzařujících světlo
  • Varianty modelu
    • model nebyl přesně specifikován, vzniklo více modelů používajících jiné odstíny základní barvy [1]
    • sRGB
      • standardní model pro Windows
    • AdobeRGB
      • větší gamut, zejména v zeleno-modré
Gamut různých RGB modelů
RGB krychle

CMYK

  • Substraktivní model
    • založen na schopnosti barev pohlcovat světlo
    • složením čtyř pygmentů – azurová, purpurová, žlutá a doplňková černá (CMYK)
      • Cyan, Magenta, Yellow a K – černá (Key)
  • Složením základních barev vzniká černá (narozdíl od RGB – bílá)
    • platí v ideálním případě – reálná CMY barviva ale dohromady vytvoří jen tmavě šedou, samostatná černá je navíc podstatně ekonomičtější[3]
      • proto K – černá – doplňková barva
  • Zastoupení barev v modelu určují procenta jednotlivých složek
  • Nejčastěji pro tiskárny

HSB (HSV)

  • Vychází z lidského vnímání barev
  • Pro vyjádření barvy se používá číselné vyjádření odstínu, jasu a sytosti[2]
    • H – hue, S – saturation, V (B) – Value (Brightness)
    • nepoužívá dílčí barvy jako RGB a CMYK, ale hodnoty základních proměnných
  • Nejčastěji používán v grafických aplikacích
    • výhodou je možnost korekce jasu a sytosti bez změny odstínu
      • člověk si dokáže představit, jak bude vypadat daná barva po přidání jasu, ale jen těžko si představí, jak bude daná barva vypadat po přidání např. zelené složky – vhodné pro barevné korekce
  • Odstín vyjádřen barevným kruhem ve stupních
    • 0 – 360
  • Sytost a jas vyjádřena v procentech
    • 0 – 100 %

–> Zpět na rozcestník kartografie

Zdroje

[1] WIKISOFIA.CZ: Reprezentace a vytváření barev . Dostupné zde.